Friday, November 7, 2014

Ketika Dia Meninggalkannmu...

Assalamualaikum...

Recently I found many good contents at Instagram. Certain account like @likeislam provides many motivating and uplifting pictures and articles.

I can tell I have been going through hard time where grief dries out my tears. This article quite helps me to be tough and keeps my faith to Allah azza wa jalla.

-----



Yang terbaik menurut kita belum tentu terbaik dimata Allah. Percaya akan janji Allah. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik. Wanita yang baik untuk lelaki yang baik

Melepaskan dan mengikhlaskan mungkin itu cara yang terbaik yang Allah takdirkan untuk kita. Dalam suatu hubungan butuh yang namanya saling menopang. Tidak bisa berjalan sempurna bila salah satunya berjuang sendirian. Berjuang mempertahankan kebersamaan. Yang sebenarnya salah satu diantaranya sedang menghancurkan disisi lain.

Hhhmmm.... Bukan tidak ingin mempertahankan, bukan ingin menyerah dengan keadaan, bukan tidak cinta atau takut. Justru karna semua itu .... Kita harus merelakan yang pernah ada. Membiarkan orang yang kita cintai bahagia bersama segala harapan dan impiannya.

Mungkin kita pernah menjadi bagian dalam sejarah hidupnya. Namun bukan menjadi destinasi terakhir dalam hidupnya. Ada sosok lain yang ia damba. Bila selepas pisah dengan kita ia menjadi dirinya sendiri (bebas pergi kemana yang ia suka, berpakaian sesuai kehendaknya, memakai parfum sesuai seleranya, makan2an sesuai keinginannya, dan sebagainya) maka tersenyumlah... Ternyata ia lebih bahagia tanpa kita :) 



Terlebih ada sosok lain yang sudah mengisi relung hatinya. Maka ikhlaskanlah... Dan isilah hati yang terkoyak dengan mendekatkan diri kepada pemilik hati (Allah Azza Wa Jalla) karna hanya dengan kembali padaNya, kita mampu kuat dan tetap semangat menghadapi lika-liku kehidupan.

Ingat kita mampu hidup belasan bahkan puluhan tahun tanpa dia. Sebelum mengenalnya kita baik2 saja. Mengapa selepas pisah, harus takut dan berputus asa??? Sedih itu pasti, menangis itu wajar, namun jangan sampai putus asa merasuki diri. Karna Allah akan menjauhkan rahmatnya kepada orang2 yang berputus asa. Jadikan kepahitan hidup sebagai alarm untuk lebih mendekat kepadaNya...(kadang manusia akan mendekat kepada Allah ketika diberi ujian berupa kesakitan, daripada kenikmatan yang melenakan hingga lupa akan kuasa Allah). Maka bersyukurlah bagi kita yg diberi ujian kesakitan daripada kenikmatan :) 

#muhasabah #latahzan #innallahamaana
 

♔ Pretty Petite Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop